Skip to content

Obserwowanie bioetyki

2 miesiące ago

561 words

W tej książce socjolog Renée Fox i historyk społeczny Judith Swazey przedstawiają nam swoje poglądy na temat bioetyki. Rezultatem nie jest historia bioetyki, chociaż w książce jest wiele historycznych spostrzeżeń, szczególnie o pochodzeniu bioetyki w Stanach Zjednoczonych (jak wyszczególniono w pięciu rozdziałach w części pierwszej) i jej ogólnoświatowej dyfuzji (jak omówiono w rozdziały w części trzeciej). Nie jest to również systematyczna relacja socjologiczna z dziedziny bioetyki, mimo że główny rozdział teoretyczny książki jest apelem o znaczenie Myślenia społecznie i kulturowo w bioetyce (rozdział 6), a ostatnia sekcja książki nosi nazwę Przyjmowanie bioetyki w Stanach Zjednoczonych. Zamiast tego książka jest etnograficznym opisem amerykańskiej bioetyki napisanym przez dwóch głównych uczestników. Jest to zauważalne w całej książce. Autorzy wyjaśniają swoje własne stanowiska jako zespół dwóch we wstępie, a wiele rozdziałów zostało napisanych z punktu widzenia obserwującego uczestnika etnografa. Innym przykładem tej perspektywy jest autorska analiza, w jaki sposób bioetyka została odebrana w różnych kulturach, co obejmuje dwa fascynujące rozdziały dotyczące rozwoju bioetyki we Francji i Pakistanie. Fascynujące jak ta książka, jej cel pozostaje zagadką. Dlaczego socjolog i historyk społeczny muszą przekroczyć granice swoich dyscyplin i przyjąć postawę zaczerpniętą z innej dziedziny badań. Fox i Swazey zostały sfinansowane przez National Science Foundation pod koniec lat 90., aby przeprowadzić te badania, a pod koniec projektu odbyło się jednodniowe spotkanie komitetu doradczego we wrześniu 2000 r. W celu omówienia niektórych głównych tematów i ustaleń, które miały wyłoniły się z [ich] badań. Dlaczego więc opublikowanie tych badań zajęło im tyle czasu. Co więcej, zgodnie z załącznikiem do książki, ich badania opierają się zasadniczo na 45 wywiadach przeprowadzonych w latach 1997-2000 z czołowymi przedstawicielami bioetyki w Stanach Zjednoczonych. Historia ustna amerykańskiej bioetyki byłaby oczekiwanym rezultatem tych wywiadów, ale nie są one zawarte w tej książce, inne niż wybrane cytaty, które wydają mi się być bardziej wykorzystywane do zilustrowania istotnych punktów, które robią Fox i Swazey, niż do służyć jako podstawowe elementy książki. Fox i Swazey podają nazwiska i przynależność osób, z którymi przeprowadzono wywiady, i wskazują miejsce, w którym złożono wszystkie te cudowne materiały pierwszej i drugiej strony. To tak, jakby wydarzyło się coś, co nie pozwoliło Foxowi i Swazeyowi doprowadzić projektu do końca po zakończeniu badań.
Moją interpretacją jest to, że ta książka jest odpowiedzią na to, co Fox i Swazey nazywają, używając frazy wymyślonej przez bioetyka Daniela Callahana, nadejściem wojen kulturowych do bioetyki. Przedstawiają konflikt między liberałami i konserwatystami, który scharakteryzował pierwszą dekadę bioetyki w XXI wieku w Stanach Zjednoczonych. Mając przesłanie o znaczeniu myślenia społecznie i kulturowo, nie tylko o bioetyce, ale także w bioetyce, to tak, jakby ten konflikt zmusił Foxa i Swazey do ponownego rozważenia własnego zaangażowania w dziedzinie To, co mogło być po prostu książką złożoną z części i elementów elegancko przerobionych w stylu etnograficznym, jest głęboką refleksją nad przyszłymi wyzwaniami bioetyki.
Etienne Lepicard, MD, Ph.D.
Instytut Historii Medycyny Uniwersytetu Giessen, 35392 Giessen, Niemcy
com
[patrz też: łokieć golfisty, dygestorium, hologramy els ]

Powiązane tematy z artykułem: dygestorium hologramy els łokieć golfisty